onsdag 27 februari 2013

Witchgrave - Witchgrave



Genre: Heavy metal
Bolag: High Roller Records
Utgivningsår: 2013
Format: 12" vinyl

När jag släpper ner nålen på Witchgave's senaste fullängdare förundras jag över att det inte talas mer om detta band, det talas varmt om medlemmarnas andra band (Antichrist och The Scams) men det är inte ofta jag hör någon säga "fyfan va bra senaste Witchgrave är". Inledningsspåret "Raise Hell" inleder skivan på ett överraskande sätt med ett enkelt d-taktskomp innan gitarrerna och basen flyger in som onda vålnader och överröser en med ond gitarr-magi från 80-talets mörkaste vrår. Sången brölar på som en besatt vilde och skulle lika gärna ha kunnat spöka runt på något av Venom's tidiga giv, när detta ibland övergår till Mercyful Fate-aktig sång så är dyrkningsfaktorn så hög att jag är nära på att explodera av barnslig förtjusning. B-sidan bjuder på ännu högre tempo och innehåller även skivans starkaste spår, "Motorcycle Killer", som bjuder på en refräng som är omöjlig att inte bröla med i, låten inleds även med en samplad motorcykel som står och varvar, det funkade för Mötley Crüe och Hammerfall så varför inte liksom? Men oftast så spelar jag A-sidan om och om igen, bara för att jag är för lat för att byta sida och för att det är så jävla bra från början till slut, det behövs inte helt enkelt.
I sin enkelhet är detta en genuin skiva som kan spelas på ett släktkalas utan problem men även en skiva som man kan springa runt i lägenheten och totaldyrka till med headbang och vilda luftgitarrsolon, jag förväntar mig att se "Witchgrave" på många årsbästa listor när året är slut.

Höjdpunkter: Motorcycle Killer
Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar