måndag 25 juli 2011

Omega Massif - Ursus Arctos

Om man känner för att vältra sin måndagsångest i tung musik höljt i dunkel kan man just nu streama låten "Ursus Arctos" från Omega Massif's kommande skiva. Jag har en tendens till att glömma bort Omega Massif bland andra band i genren och det är sällan jag orkar ta mig igenom mer än de första låtarna på deras förra fullängdare "Geisterstadt".
Men efter en första lyssning på "Ursus Arctos" känns det som att de har träffat rätt denna gången. Atmosfären är helt rätt för den sortens musik de spelar och istället för att bara dra upp Marshall-lådorna till tolv och brassa på och inkludera lite finlir med effektpedalsdränkta gitarrslingor känns det mycket mer genomtänkt. Jag väntar spänt på att få höra resten av skivan, förhoppningsvis håller den samma kvalitet rakt igenom.

Skivan släpps i september genom Denovali vilket oftast innebär påkostade släpp på vinyl som utgör små konstverk i sig. Något som vinylnörden inom mig glädjs åt medan den snåla smålänningen muttrar något om studielån och mobilräkningar.

Lyssna på låten i sin helhet här: http://www.denovali.com/omegamassif/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar