söndag 23 oktober 2011

20/10 - Void Ov Voices @ Inkonst, Malmö

Jag föddes nog med en jolle i hjärnan. Efter sisådär 20 år som tidsoptimist lunkade jag lugnt hem från jobbet, och väl hemma mötte jag unge herr Knarkskog som likt ett stressmongo menade på att vi skulle åka NU, annars skulle vi säkert missa hela skiten. "Jajaja, ska bara göra mig iordning först" sa jag. Vilket tog i runda slängar 40 min. Sen sprang vi ner till busshållplatsen, förbannade busschauffören för att han körde som en snigel, och sprang bort till Inkonst.
Och där fick vi sitta och vänta i typ 1,5 timme innan Attila gick upp på scen.

Lokalen var denna kväll till ära fylld av tända ljus och rök, för att skapa optimal ockult stämning. Arrangörerna hade ju marknadsfört det här som "en blandning mellan en konsertupplevelse och en religiös rit". Och det verkade ju funka, för stället var mestadels fyllt av hipsters, och till viss del metal-och ljudkonst-entusiaster.


När Attila väl kom upp på scen, gjorde han det fashionabelt. Eller ja, helt plötsligt bara stod han där, utan att någon hade sett honom gå upp. I en fin röd/svart kåpa tog han tag i mikrofonen, gjorde dubbeltrubbel metal-hornet, och började väsa. Jag och herr Knarkskog skämtade hela kvällen om hur roligt det skulle vara om han gick upp i en lite för liten svart badrock i frotté, men så roligt var det inte denna gång.

Istället bjöd Attila på viskningar, lite sång, och skrik om vartannat, som han loopade över varandra, så hans röst i sig bildade något som skulle kunna liknas vid melodier och rytmer. En liten mjukstart kan man säga, för ju längre in i setet vi kom, desto fler förstärkare gick på högvarv. Efter ett tag var alla de 20-tal ljusen som stod tända, på väg att skaka av sina ljusstakar och sätta eld på hela jävla lokalen. Precis när man började flacka med blicken efter nödutgången, började Attila istället "chu-chu-chu":a. Han lät alltså som ett jävla tåg. I 10 minuter. Efter det tappade min lilla ADHD-hjärna fokus, och jag såg bara det skojiga i hans framträdande. Som t ex hans rabblande om vithajar vid 01.58 i videon nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar